Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

أحمد عيد لـ «رابطة الأندية»: «كفاية عك كروي»  

 كتب:  محمد عبد الحارس
 
أحمد عيد لـ «رابطة الأندية»: «كفاية عك كروي»  
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

عبر أحمد عيد المالك لاعب الزمالك ومنتخب مصر السابق، عن حزنه وغصبه من مسئولي رابطة الأندية بعدما اتخذ مؤخرًا قرارا بتأجيل بعض المباريات لأندية الأهلي وبيراميدز والمصري نظرا لمشاركتهم في بطولة دوري أبطال أفريقيا والكونفيدرالية الأفريقية.

وكتب أحمد عيد عبر حسابه على "تويتر"، "هو فين الكلام اللي رابطة الأندية قالته في أول الموسم أن مفيش تأجيلات وأن الفريق اللي هيلعب أفريقيا علي أرضه هيلعب قبلها بـ ٣ أيام !".

الفرقة الوحيدة بعد ايقاف الدوري الي هتكون لعبت ٣ ماتشات و في فرق ملعبتش ولا ماتش !!
فين كلامكو الي قعدتو تزينو بيه الدخلة علينا ما هو ده بردو من ضمن سلسة فشل الكرة في مصر و محدش بيقدر ياخد قرار صح لان الاندية اقوي من الاتحاد احنا بقالنا ٣ سنين في عك علشان دوري الكرونا متلغاش ..

— ahmedeid.14 (@14_ahmedeid) April 11, 2022 ">

وواصل نجم الزمالك الأسبق: "ماشي أنت آجلت للفرق كلها اللي بتلعب أفريقيا عادي مع أن دي مش لائحة !! تلاعب الزمالك ليه الماتش التالت في خلال أسبوع والجولة نفسها هتبدأ الخميس !!".

واستكمل: "الفرقة الوحيدة بعد إيقاف الدوري اللي هتكون لعبت ٣ ماتشات وفي فرق ملعبتش ولا ماتش، فين كلامكو إلى قعدتو تزينو بيه الدخلة علينا ما هو ده بردو من ضمن سلسة فشل الكرة في مصر ومحدش بيقدر ياخد قرار صح لان الأندية اقوي من الاتحاد إحنا بقالنا ٣ سنين في عك علشان دوري الكرونا متلغاش".

واختتم: "وقعدنا نأذن في مالطة ومحدش سمع الدوري ده يخلص ٢٠٢٥ بقى".

وأعلنت رابطة الأندية تأجيل مباراتين لكل من الأهلي وبيراميدز والمصري في الجولتين 14 و15 من الدوري المصري، بسبب مشاركتهم الإفريقية.

وتأهل الأهلي إلى ربع نهائي دوري أبطال إفريقيا، فيما تأهل بيراميدز والمصري إلى ربع نهائي الكونفدرالية الإفريقية.