Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

لو أعضائي سليمة اتبرعوا بيها لله.. تفاصيل تخلص شاب من حياته في الإسكندرية

 كتب:  أحمد حسني
 
لو أعضائي سليمة اتبرعوا بيها لله.. تفاصيل تخلص شاب من حياته في الإسكندرية
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

 

كشف الشاب سامح محمد الذي أقدم على التخلص من حياته بالإسكندرية عن رسائله الأخيرة وعن بعض الأسباب التي دعته إلى الإقدام على الانتحار.

كتب سامح على صفحته تدوينة طويلة طلب فيها من الجميع الدعاء له بالرحمة والمغفرة قائلًا: ادعوا لي ربنا يسامحني.. مبقتش قادر استحمل اكتر من كدة.. طمعان فمغفرة ربنا ثم فدعائكم و شفاعتكم ليا.. يارب انا حاولت استحمل لاخر لحظة ممكنة وانت عليم بدا فاغفر لي فانا عبدك الضعيف.

وتابع: نفسي لو مش حدخل ولو اقل درجة فالجنة مدخلش النار و اوصيكم لو دخلتها تسالوا ربنا عليا بسرعة، لعل بسؤالكم اطلع

اتمني محدش ينساني ان مكنتش معاكم».

 

وقال سامح في آخر تدويناته: «في طبيب نفسي - عشان حرام يتقال عليه دكتور - اوعوا تروحوا له وللي شبهه زي سها اللي ف سبورتينج علي ش بور سعيد، اللي يحكم ع الناس منغير ما يسمع لهم ولا يشوفهم حتي بيقول لمريضه - ال هو انا - عايز تموت نفسك روح».

وتابع: «وبيقوله انت مش مريض نفسي ولا جسدي و فنفس الوقت كاتبله 7 برشامات فاليوم لمدة 3 شهور تقريبا».

واستكمل: «شكرا لكل حد ساعدني و لو بكلمة او بدعوة فسره لانه فعلا ساعدني افضل عايش للحظة دي ومحدش من صحابي يحس بالذنب لان ملهمش ذنب.. استودعكم عند الله واستغفره من كل ذنب اذنبته و الذنب الذي ساذنبه بعد كلامي هذا.

وطلب من متابعيه الدعاء له والتوصية بذلك لأي معتمر: «اتمني لو حد فعمره او رايح حج تخلوه يعمل حسابي فدعائه و اتمني لو يعمل لي عمره او حج و جزاه الله الفردوس الاعلى يارب»

وكشف عن سبب إقدامه على التخلص من حياته: «اخر سطر كان مكتوب انتوا السبب فالانتحار.. واحد زيي عاش مظلوم و يوم ما يموت يموت حرام»

وتابع: «ادعولي كتير، انا في امس الحاجة للدعاء.. «اللهمّ إنّه عبدك وابن عبدك، خرج من الدّنيا، وسعتها، ومحبوبها، وأحبّائه فيها، إلى ظلمة القبر، وما هو لاقيه».

واختتم بنشر الوصية الأخيرة «لو اعضائي سليمة اتبرعوا بيها لله»