Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

محمد نجاتي عن أزمته مع طليق منة عرفة: «لو مش عايز حد يلمس مراتي مادخلهاش الفن من الأول»

 كتب:  شروق خالد
 
محمد نجاتي عن أزمته مع طليق منة عرفة: «لو مش عايز حد يلمس مراتي مادخلهاش الفن من الأول»
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

عبر الفنان محمد نجاتي عن استيائه الشديد من الانتقادات التي وجهت له عقب تصريحات محمود المهدي طليق الفنانة منة عرفة، التي قال فيها إن مشهدها مع "نجاتي" في مسلسل "فيلا 101" كانت سبب انفصالهما.            

وأوضح "نجاتي" بقوله: "لو مراتي مش عاوز حد يلمسها ما أدخلهاش مجال الفن أصلا، لكن تشتغل في الفن، وبعدين اعترض على أمور ملهاش داعي، كلميني في بوسة أو حضن مطار أو مشهد رومانسي لكن مش في مشهد زي ده".

وتابع: "عمرنا ما سمعنا عن الكلام ده قبل كدة، أنتوا بتلخصوا الفن في حاجات صغيرة جدا متعودناش عليها واللي بيتكلم في الفن الصغير قبل الكبير، وكأنه منصب نفسه وصي، أو ناقد ولا رئيس مجلس إدارة الفن" مضيفًا: "حزين إني بعد 30 سنة تمثيل أول مرة ابقى ترند بسبب خناقة مش عشان عملت دور حلو".

واستطرد: "لما اشتكيت محمود المهدي اتضح أنه ليس مش عضو في النقابة، وطرح أغنية باسمي وشتمني فيها ورفعت عليه قضية وطالب تعويض حتى لو 100 جنيه فيها رد اعتبار ليا، لأني عاوز أسكت الناس دي".

واختتم "نجاتي" بقوله: "مراتي سألتني إيه المشهد اللي يوصل حد يطلق مراته دي أكيد حاجة كبيرة، شرحت لها الموقف وكلمت المخرج وفتحت الأسبيكر وأولادي في المدرسة صحابي بيسألوهم فسألوني ووضحت لهم، ليه المواضيع توصل لكدة"، وجاء ذلك خلال استضافته مع الإعلامية ياسمين عز، في برنامج "كلام الناس في رمضان"، المذاع عبر قناة "أم بي سي مصر".

وتعود تفاصيل الأزمة إلى رفض الفنانة منة عرفة أن يلمسها الفنان محمد نجاتي خلال تصوير أحد المشاهد في مسلسل فيلا 101، مما خلق حالة كبيرة من الجدل.

وحدثت أزمة كبيرة بين محمد نجاتي ومحمود المهدي زوج منة عرفة، بسبب مشهد في المسلسل؛ حيث كان يجسد محمد نجاتي شخصية طبيب، ويكشف على "منة" ويضطر للمس يدها حتى يقيس لها النبض وبعد ذلك يحملها على ذراعيه، لترفض الأخيرة تصوير هذا المشهد.