Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

شقيق زوج عروس الإسماعيلية: «مش هيفرق معانا كلام الناس»

 كتب:  أية مساعد
 
شقيق زوج عروس الإسماعيلية: «مش هيفرق معانا كلام الناس»
عريس الإسماعيلية
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace
Elasimah AdPlace

نفى شقيق عبد الله عريس الإسماعيلية، كل الاتهامات التي تقولها زوجة شقيقها مها محمد، حول تعرضها للتهديد بإلقاء مياه النار على وجهها، أو قتلها هي ووالدها، قائلاً: «مش هيفرق معايا كلام الناس أنا أهم حاجة عندي أخويا، أصل في ناس بتفهم وناس بتفكر مش مستاهلة أقولك هي بتقول صح ولا بتقول غلط».

وأشار إلى أنه بمجرد توجه مها إلى قسم الشرطة لتقديم محضر في شقيقه، على الفور تحركت الأجهزة الأمنية وألقت القبض عليه دون مقاومة من شقيقه، متابعًا: «هي مجرد ما راحت عملت محضر الحكومة جات خدت عبد الله أخويا وراح القسم والدنيا تمام».

وأضاف أنه سيقوم بالرد على جميع الاتهامات في وقت لاحق، وحول إشهار السلاح في وجه عائلة مها قال إنه ليس من المعقول ما تدعيه: «لكن أخويا مسك بندقية آلي ونزل بيها في الشارع ده مش معقول».

وفي وقت سابق، قالت مها محمد خلال مداخلة هاتفية عبر قناة النهار: «تعرضت للتهديد بإلقاء مياه النار على وشي، وقتل والدي، وكنت خايفة على أهلي، واستحملت 8 شهور عشان أهلي، ولما اتحبست 15 يوم، ونزفت من بطني 15 يوما، وكنت هنتحر ومقدرتش استحمل أكتر من كده».

وأضافت مها محمد: «كنت بنضرب، واتشتم كتير أوي خلال الأشهر الأخيرة، واستحملت وقولت أعيش وخلاص»، لافتة إلى أن الزواج تم بطريقة تقليدية، وتم في أربعة أشهر فقط، معقبة: «هما بيقولوا قصة حب 14 عاما وهذا الأمر غير صحيح على الإطلاق، وأجلس حاليا في بيت والدي، وروحت وقدمت بلاغ، ووكيل النيابة تعاطف معايا، ومضيت على أقوالي».

وواصلت عروس الإسماعيلية: «قلت لوكيل النيابة أهم حاجة عايزاها الأمن والأمان، وقال لي متخافيش وهو هيكون في الحبس، ومش هيقدر يعمل أي حاجة، ووالدي هو اللي نجدني من كل اللي كان بيحصل ليا مع جوزي».